FANDOM

Shih-Tzu
Shih Tzu1.jpg
Charakterystyka Mały piesek o płaskim pysku
Waga 4,5-9 kg
Wysokość 23-27 cm
Sierść Szata długa i gęsta
Umaszczenie Sierść może być biała, beżowa, tricolor lub czarna
Kraj patronacki Wielka Brytania
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa IX, Sekcja 5, nr wzorca 208
  • AKC: Toy
  • ANKC: Grupa 7 (Non-Sporting)
  • CKC: Grupa 6 - Non-Sporting
  • KC(UK): Utility
  • NZKC: Non-sporting
  • Shih-Tzu - chiński "pies chryzantemowy", ze swoją podobną do kwiatu kufą i kaskadą sierści, wygląda jak wspaniała zabawka, lecz jest małym psem z silną osobowością. Został wyhodowany jako pies do towarzystwa.

    Niezwykła nazwa Shih-Tzu znaczy dosłownie lwi pies, co odzwierciedla fakt, że tradycyjne umaszczenie tej rasy było złotożółte.

    HistoriaEdytuj

    Początki rasy sięgają cesarskich Chin. Władca Tybetu, Dalaj Lama podarował cesarzowi Chin psy rasy Lhasa Apso, a ten zabrał je do Zakazanego Miasta (dzisiaj pałac w Pekinie). Te małe psy krzyżowały się z mieszkającymi tam pekińczykami, a 400 lat później powstał z tej krzyżówki Shih-Tzu. Na Zachodzie pojawił się dopiero w latach 30. XX w., a jakieś 30 lat później dotarł do Stanów Zjednoczonych. Od tego czasu jego popularność wciąż rośnie.

    Opis rasyEdytuj

    Shih Tzu jest wesołym, ekstrawertykiem, chętnym do zabaw, bardzo towarzyskim i uczuciowym, lecz nie przylepnym. Jego niezależny, typowy dla ras orientalnych charakter sprawia, że jest wspaniałym kompanem, lecz niezbyt dobrym wyborem dla entuzjastów posłuszeństwa. Łatwo się adaptuje, jest szczęśliwy zarówno na poduszkach, jak i na dłubich spacerach poza miastem. Jego wadą jest szata, wymagająca wiele czasu i właściciela, który naprawdę lubi szczotkowanie.

    Jeden z orientalnych "psów-lwów", stanowiących wcielenie Buddy-lwa w psiej postaci, Shih Tzu pochodzi w Chinach od psów tybetańskich ofiarowywanych cesarzowi. Na zachód zawitał na początku XX wieku. Początkowo uważany był za tę samą rasę co Lhasa Apso; za osobną rasę uznano go w latach trzydziestych. Szybko zyskał popularność.

    Shih-Tzu jest bardzo zdecydowanym psem, o pewnej siebie i ekstrawertycznej naturze. Mimo małych rozmiarów ma wyrazistą osobowość i zwłaszcza gdy przebywa z nami od szczeniaka, żywo reaguje na swoich właścicieli, z którym łączy go silna więź. Shih-Tzu zawsze żyły z ludźmi i wyhodowane jako psy do towarzystwa są dobrze przystosowane do życia w rodzinie. Dobrze się czują w mieście, gdzie trzymanie większego psa po prostu nie jest praktyczne. Jedynym minusem posiadania psa tej rasy może być konieczność poświęcania znacznej ilości czasu na pielęgnację wyjątkowo obfitej szaty. Włosy na głowie tradycyjnie związuje się gumką.

    CiekawoskiEdytuj

    • Z powodu swojej puszystej sierści szczeniak Shih-Tzu wygląda jak pluszowa zabawka. Kiedy odpoczywa, wydaje dźwięki przypominające mruczenie.

    GaleriaEdytuj

    Shih-tzu21.jpg

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki