FANDOM

Schipperke
Schipperke
Charakterystyka Niski pies o wyglądzie sprawiającym wrażenie, jakby pies ciągle był czujny i nadsłuchiwał
Waga Do 8 kg
Wysokość Ok. 32 kg
Sierść Szata długa, puszysta i jedwabista; dłuższa na udach
Umaszczenie Sierść czarna; w USA dopuszczalne są także umaszczenie jasne
Kraj patronacki Belgia
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa I, Sekcja 1, nr wzorca 83
  • AKC: Non-sporting
  • ANKC: Grupa 7 - Non-sporting
  • CKC: Grupa 6 - Non-sporting
  • KC(UK): Utility
  • NZKC: Non-sporting
  • UKC: Grupa 8 - Companion Dog
  • Schipperke - małej wielkości pies.

    Jest to belgijska rasa psa, pierwotnie nazywana spitske, zapewne ze względu na jej pochodzenie od odmiany szpica, choć niektórzy twierdzą, że jego przodkiem był owczarek belgijski. Pod koniec XIX w. utrwaliła się obecna nazwa schipperke, co znaczy "mały owczarek". Wymawiać ją należy skiiperki.

    Wygląd i charakterEdytuj

    Schipperke jest niezwykłą rasą, gdyż niektóre szczenięta rodzą się bez ogonów. Zgodnie z tradycją z rasą kojarzy się tylko czarne umaszczenie, choć zdarzają się inne, np. kremowe. Jedną z najbardziej urzekających cech schipperke jest oddanie osobom z najbliższego kręgu. Jest idealnym psem dla osób samotnych, gdyż nawiązuje z właścicielem bardzo silną więź. Jest świetnym stróżem i dobrze czuje się w mieście.

    HistoriaEdytuj

    Pochodzenie schipperke jest nieznane, wiadomo, że pierwotnie pracował jako pies stróżujący i szczurołap na statkach kursujących po kanałach Belgii i innych krajów Europy. Wiadomo też, że jeszcze wcześniej psy tej rasy wystąpiły na pierwszym pokazie psów, który zorganizowano w 1690 roku w Brukseli, i nosiły tam ozdobne obroże wykonane przez rzemieślnika, który był ich właścicielem. Po pewnym czasie schipperke trafiły wreszcie do elity belgijskiego społeczeństwa, gdyż w 1885 roku psy tej rasy nabyła królowa Belgii, Maria Henrietta. To wprowadziło rasę w wielki świat, w 1887 roku pojawiły się w Wielkiej Brytanii, a rok później w Stanach Zjednoczonych. Na przełomie wieków ten żywy towarzysz stał się w swojej ojczyźnie jedną z najbardziej poszukiwanych ras.

    GaleriaEdytuj

    Schipperke

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki