FANDOM

Samojed
Samoyed-3
Charakterystyka Duży pies podobny zarówno do wilka, jak i lisa
Waga 25-30 kg
Wysokość
  • Pies: 57 cm
  • Suka: 53 cm
  • Sierść Szata dwuwarstwowa, długa, puszysta i miękka
    Umaszczenie Sierść wyłącznie śnieżnobiała
    Kraj patronacki Rosja - Ural
    Klasyfikacja FCI: Grupa V, Sekcja 1, nr wzorca 212
    Samojed — duży pies z grupy wilkowatych.

    WłosEdytuj

    Okrywa włosowa Samoyeda jest podwójna. Tułów okryty krótkim, gęstym i miękkim podszyciem. Przebijają się z niego szorstkie długie włosy pokrywowe, tworzące proste futro. Włos na szyi i łopatkach tworzy charakterystyczną grzywę. Ogon bogato owłosiony. Ten bujny a zarazem elastyczny włos stanowi doskonałą ochronę w klimacie polarnym. Wymaga szczotkowania minimum 2 razy w tygodniu. Z jego sierści można zrobić przędzę.

    UmaszczenieEdytuj

    Czysto białe, kremowe, lub białe z biskwitem, przy czym podstawową barwą powinna być biel. Kolor beżowy niepożądany.

    Wrażenie ogólneEdytuj

    Charakterystyczny wygląd uśmiechniętego psa powstaje z połączenia kształtu i ustawienia oczu z ustawieniem kącików warg, skierowanych łagodnym łukiem ku górze. Samoyed to silny o żywym usposobieniu i harmonijnej budowie. Zwinny i wytrzymały arktyczny szpic doskonale przystosowany do mroźnego klimatu.

    CharakterEdytuj

    Praktycznie pozbawiony instynktu łowieckiego, żwawy i bystry. Przyjacielski, pojętny i bardzo towarzyski, nie nadaje się na psa stróżującego.

    Stosunek do człowiekaEdytuj

    Dobrotliwy stosunek do ludzi, innych zwierząt i niestety również do obcych.

    Historia rasyEdytuj

    Rasa wzięła swoją nazwę od plemion Samoyed z północnej Rosji i Syberii, z którymi była pierwotnie związana. Używane jako psy pasterskie i strażnicy stad reniferów oraz do ciągnięcia sań. Psy trafiły do Europy i Ameryki razem z handlarzami futer i szybko zyskały liczne grono amatorów dzięki swej luksusowej urodzie. Samoyedy od zawsze były mocno związane ze swoimi opiekunami. Obecnie raczej rzadko używane jako psy zaprzęgowe, częściej psy do towarzystwa. W obecnym wzorcu dopuszcza się tylko białe osobniki; psy o włosie ciemnym i łaciate jakie wprowadzano kiedyś, są wyłączone ze wzorca.

    GaleriaEdytuj

    Images33

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki