FANDOM

Owczarek Szetlandzki
Sheltie
Charakterystyka Średniej wielkości pies; dokładna miniaturka owczarka Collie
Waga 5-10 kg
Wysokość
  • Pies: 34,5-39,5 kg
  • Suka: 33,5-38,5 kg
  • Sierść Szata długa i gęsta; charakterystyczna grzywa wokół głowy
    Umaszczenie Sierść może być śniada, śniada z białym, blue-merle, tricolor albo bicolor
    Kraj patronacki Wielka Brytania
    Klasyfikacja
  • FCI: Grupa I, Sekcja 1, nr wzorca 88
  • AKC: Herding
  • ANKC: Grupa 5 (Working Dogs)
  • CKC: Grupa 7 - Herding Dogs
  • KC(UK): Pastoral
  • NZKC: Working
  • UKC: Herding Dogs
  • Owczarek Szetlandzki - średniej wielkości owczarek.

    Owczarek szetlandzki wyhodowany na Szetlandach - wyspach u północno-zachodnich wybrzeży Szkocji - pierwotnie żył na farmach. Od tego czasu jednak dobrze przystosował się do życia w domach, pokazując, że łatwo się uczy i jest oddanym towarzyszem.

    Owczarek szetlandzki pochodzi z wysp o tej samej nazwie, położonych na północ od Szkocji. Ten średniej wielkości pies doskonale adaptuje się w surowym klimacie. Jest niezwykle opiekuńczy w stosunku do dzieci, nie znosi przemocy. Jego sierść nie wymaga specjalnej troski, natomiast należy zapewnić mu odpowiednio dużo spacerów.

    Zmiana roliEdytuj

    Sheltie są na swoich rodzinnych wyspach coraz rzadsze, gdyż małe farmy zaczęto łączyć reorganizować. Na szczęście jednak ich popularność poza ojczyzną zaczęła wzrastać, zarówno jako psów wystawowych, jak i do towarzystwa. Owczarek szetlandzki to bardzo dla rodziny ze starszymi dziećmi, jak też dla ludzi samotnych, gdyż jest czuły i łatwo się uczy; właściciel musi się jednak przygotować, że będzie musiał regularnie psa czesać i szczotkować. Jako pies pracujący sheltie instynktownie podaje się treningowi, a wrodzona inteligencja pogłębia jego urok jako towarzysza. Choć nie jest małym psem, nie będzie próbował zastraszać mniejszych dzieci. Musi mieć dużo ruchu i lubi szczekać.

    HistoriaEdytuj

    Sheltie, jak często zdrobniale nazywa się tę rasę, jest zmniejszoną wersją owczarka collie. Jest wszechstronny i łatwo się przystosowuje. W swojej ojczyźnie, na Szetlandach, pilnował stad miejscowych owiec, często samodzielnie, bez dozoru. Ryzyko ataku drapieżników było tam stosunkowo niewielkie, natomiast stada owiec zagrażały uprawom. Pola nie były ogradzane, więc owczarki szetlandzkie miały dodatkowe zadanie - musiały pilnować, by owce nie weszły w szkodę. Odwiedzający wyspy marynarze często kupowali szczenięta i zabierali do domu; popyt na nie gwałtownie wzrósł na początku XX wieku.

    GaleriaEdytuj

    Sheltie

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki