FANDOM

Mops
Mops infobox
Charakterystyka Mały piesek o charakterystycznym spłaszczonym nosie
Waga 6,3-8,1 kg
Wysokość 30-36 kg
Sierść Szata jest krótka i miękka
Umaszczenie Sierść może być piaskowa z czarną maską, płowa, czarna lub srebrzysta
Kraj patronacki Chiny/Wielka Brytania
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa IX, Sekcja 11, nr wzorca 253
  • AKC: Toy
  • ANKC: Grupa 1 (Toys)
  • CKC: Grupa 5 (Toys)
  • KC(UK): Toy
  • NZKC: Toy
  • UKC Grupa 8 - Companion Dog
  • Mops - mały pies do towarzystwa.

    Ten niezwykle charakterystyczny mały pies stał się w ostatnich latach bardzo popularny, gdyż coraz więcej ludzi docenia urok mopsów jako domowych towarzyszy. Są przyjazne, łatwe w hodowli i zwykle nie ujadają zapamiętale, jak wiele innych małych psów.

    Mops przypomina miniaturkę mastifa. Dawniej żył tylko w Chinach i stamtąd został przywieziony do Europy. Jego kwadratowy pysk i okrągła głowa z pomarszczonym czołem wygląda jednocześnie przerażająco i słodko. Mops jest łagodny i oddany, ale trochę nieufny w stosunku do obcych. Mopsy były rasą uwielbianą przez markizę de Pompaudor, królową Marię Antoninę i inne koronowane głowy.

    HistoriaEdytuj

    Istnieje wiele sprzecznych wyjaśnień pochodzenia tych psów, jest jednak niemal pewne, że mopsy wyhodowano w Chinach i że w jakimś stopniu mogą być spokrewnione z pekińczykami. Po przybyciu do Europy były związane z holenderską rodziną królewską. Później stały się popularne w innych krajach, a w XIX w. dotarły do Ameryki.

    Czasy współczesneEdytuj

    Mopsy mają wspaniałą osobowość i jako że od stuleci hodowano je wyłącznie do towarzystwa, znakomicie się czują w domowych warunkach. Są tolerancyjne, więc dobre dla rodzin z dziećmi, ale trzeba uważać, gdyż ich wypukłe oczy są bardzo podatne na urazy. Często poleca się wyprowadzanie mopsów w szelkach zamiast obroży. Skrócony pysk nierzadko powoduje problemy z oddychaniem, co skutkuje chrapaniem i pociąganiem nosem. Bardzo ważne, bo nie dopuścić do otyłości, która pogłębia problemy z oddychaniem. Mimo swojej wielkości mopsy są gorliwymi, odważnymi stróżami.

    CiekawostkiEdytuj

    • W Chinach mops nazywany był Ba Guo - chrapiący pies. Jego spłaszczony nos był powodem do nadania mu angielskiej nazwy pug (od wyrażenia pug nose - zadarty nos). Jego wyjątkowo wąskie nozdrza sprawiają, że wewnętrzna termoregulacja jest mało efektywna, przez co mops jest bardzo wrażliwy na upał.

    GaleriaEdytuj

    Mops

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki