Wikia

Psy i szczeniaki Wiki

Labrador Retriever

Komentarz1
145stron na
tej wiki
Labrador Retriever
Labrador.jpg
Charakterystyka Dość duży pies, o krótkiej szacie i przyjacielskim pysku
Waga
  • Pies: 29,5-36 kg
  • Suka: 25-32 cm
  • Wysokość
  • Pies: 56-63 cm
  • Suka: 54-60 cm
  • Sierść Szata krótka, ale miękka
    Umaszczenie Sierść biała w czarne lub brązowe plamki
    Kraj patronacki Wielka Brytania
    Klasyfikacja
  • FCI: Grupa VIII, Sekcja 1, nr wzorca 122
  • AKC: Sporting
  • ANKC: Grupa 3 (Gundogs)
  • CKC: Grupa 1 – Sporting Dogs
  • KC(UK): Gundog
  • NZKC: Gundog
  • UKC: Grupa 4 – Gun Dog
  • Rasa miesiaca.png

    Labrador Retriever - ten wszechstronny pies myśliwski błyszczy nie tylko na polowaniu, lecz także jako przewodnik niewidomych, tropiciel wszystkiego - od narkotyków do przecieków gazu, ratownik oraz asystent niepełnosprawnych. 

    Opis rasyEdytuj

    Labrador jest jednym z najpopularniejszych psów rodzinnych. Jednakże te cechy nie pojawiają się same z siebie, są rezultatem dobrego wychowania i szkolenia. Hodowcy cieszący się dobrą reputacją starają się hodować psy cieszące się odpowiednim temperamentem i siłą fizyczną, lecz nawet pochodzące z najlepszych hodowli labradory mogą stać się prawdziwymi chuliganami jeżeli pozostawi się je samym sobie. Są potężne i energiczne, a ich inteligencja potrzebuje dobrego ukierunkowania. Przy rozsądnych właścicielach są wspaniałymi towarzyszami i wiarygodnymi psami rodzinnymi, chętnymi do poddania się szkoleniu i dostosowującymi się do każdych warunków.

    Rasa ta powstała w Kanadzie jako psy modne, lecz ich zdolności aportowania szybko zyskały uznanie angielskich sportowców. Dzisiejsze wystawowe i pracujące odmiany różnią się od siebie, ta ostatnia jest lżejszej budowy.

    OgólneEdytuj

    Pochodzenie- Kanada

    Pierwotne przeznaczenie- aportowanie zwierzyny

    Wzrost samca- 56- 62 cm

    Wzrost samicy- 54- 60 cm

    Waga- 25- 34 kg

    Długość życia- około 12 lat

    Cechy charakteruEdytuj

    Stosunek do innych psów- Wspaniały

    Spokój- Przeciętny

    Brak niszczycielskiego działania- Słaby

    Zachowanie obronne- Przeciętne

    Brak prawdopodobieństwa oddalenia się- Słabe

    Stosunek do dzieci- Wspaniały

    Łatwość tresury- Wspaniały

    UmaszczenieEdytuj

    Czarne, żółte (od odcienia kremowego do lisiorudego, lecz nigdy w odcieniu złotym) lub czekoladowe.

    Pielęgnacja szatyEdytuj

    Jest to szata łatwa w utrzymaniu. Cotygodniowe szczotkowanie gumową lub włosianą szczotką przynosi jej ogromne korzyści, gdyż usuwa martwą sierść i masuje skórę. Linieje dwa razy do roku - potrzebny jest wtedy dobry odkurzacz.

    Problemy zdrowotneEdytuj

    Laby są raczej zdrową rasą, zdarzają się jednakże deformacje biodra i łokcia (dysplazja), słabość mięśni, które popychają jedzenie wzdłuż przełyku (megaprzełyk), degeneracja komórek oka (postępujący zanik siatkówki), słabość mięśni (mitopatia) i brak hormonu tarczyc. Wszystkie szczenięta powinny przejść badania stawu biodrowego i wzroku.

    Jak sprawują się jako psy rodzinne?Edytuj

    Ten dobroduszny pies jest idealnym przyjacielem rodziny, dysponującej dużą ilością czasu na ruch i szkolenie oraz taką, w której przez cały czasz ktoś jest w domu. Te bardzo towarzyskie psy nie lubią zostawać same, stają się wtedy hałaśliwe i destrukcyjne. Labradory są bardzo dobre dla dzieci, mogą jednakże być zbyt duże i ruchliwe dla bezpieczeństwa najmłodszych. W zabawie mogą łapać za ręce - bardzo łagodnie, lecz jest to dla niektórych dzieci zbyt stresujące.

    Rodzaj domuEdytuj

    Najlepszy jest dom na wsi, jednak Lab dostosuje się do życia w mieście pod warunkiem, że będzie miał dość ruchu i rozrywek. Potrzebuje starannie zabezpieczonego ogrodu i dostęp do parku, gdzie może spalić część energii. Nie jest idealnym psem do mieszkania z powodu swojej żywiołowości i skoczności, ani do kawy i kruchymi ozdobami.

    WłaścicielEdytuj

    Labrador potrzebuje właściciela, który lubi długie spacery bez względu na pogodę. Należy przygotować się na psotnego szczeniaka, który dorastając, staje się bardzo żywiołowy, i którego należy wyszkolić. Nie jest dobrym wyborem dla zwolenników porządku: Labrador oznacza bałagan, błotniste ślady, ślinotok, ślady ogona na ścianach i przeżuwanie wszystkiego. 

    Stosunek do innych zwierzątEdytuj

    Przyjazny i miły, żyje w zgodzie z innymi zwierzętami w tym samym domostwie, chociaż jak wszystkie inne rasy potrzebuje oswojenia z nimi. Ich wrodzony instynkt aportowania oznacza, że małe zwierzęta, na przykład króliki i świnki morskie mogą znaleźć się w jego pysku, przenoszone z miejsca na miejsce, oślinione, lecz bez wyrządzenia im najmniejszej krzywdy. Niektóre samce mogą być dominujące w stosunku do innych.

    Ile ruchu?Edytuj

    Dużo. Przynajmniej dwugodzinny spacer dziennie jest niezbędny - może być także dłuższy. Labradory mają tendencję do lenistwa i łakomstwa, łatwo je więc zniechęcić do aktywności i utuczyć - traci się jednak w ten sposób radość posiadania Labradora.

    Jak łatwo je wyszkolić?Edytuj

    Labradory są nadzwyczaj łatwe do wyszkolenia. Lubią zadowalać, cieszą się każdym wyzwaniem fizycznym i umysłowym. Młode Labradory lubią dokazywać, więc ich szkolenie wymaga cierpliwości i wytrwałości. Sesje treningowe powinny być krótkie i oparte na nagrodach, aby podtrzymać ich zainteresowanie.

    Jakie mają zalety?Edytuj

    Radosny, kochający, energiczny, godzien zaufania, kochający dzieci, cierpliwy, chcący zadowolić właściciela, nieagresywny, inteligentny, chętny do nauki.

    Czego się wystrzegać?Edytuj

    Wysokich wymagań co do ruchu. Należy uważać na komercyjnych hodowców, produkującym szczenięta o złym temperamencie i problemami zdrowotnymi.

    CiekawostkiEdytuj

    • Labrador jest tak miły, że nawet nieznanego człowieka powita merdającym ogonem.
    • Labrador Retriever ucieszy się nawet z najmniejszej czekoladki
    • Ciemny albo jasny, ten uniwersalny Lab jest zaangażowanym pracownikiem i kochającym towarzyszem.

    GaleriaEdytuj

    124px-Labik 2.jpg

    Więcej od Wikii

    Losowa wiki