FANDOM

Greyhound
Greyhound.JPG
Charakterystyka Szczupły pies o długich nogach i pysku
Waga 23-36 kg
Wysokość
  • Pies: 70-76 cm
  • Suka: 65-71 cm
  • Sierść Szata krótka i gładka
    Umaszczenie Sierść może być dowolnego koloru
    Kraj patronacki Anglia
    Klasyfikacja
  • FCI: Grupa X, sekcja 3, nr wzorca 158
  • AKC: Hound Group
  • ANKC: Grupa 4 – Hounds
  • CKC: Grupa 2 – Hounds
  • KC(UK): Hound
  • NZKC: Hounds
  • UKC: Sighthounds & Pariah Group
  • Greyhound — duży pies z grupy chartów, najszybsza rasa świata.

    TemperamentEdytuj

    Greyhoundy są spokojne i delikatne. Szybko związują się ze swoim stadem i ludźmi. 

    Szata i umaszczenieEdytuj

    Szata psa jest gładka oraz krótka. Występują w wielu kolorach.

    HistoriaEdytuj

    Greyhoundy są jedną z najstarszych ras psów. W starożytnym Egipcie były mumifikowane i chowane razem ze swymi właścicielami, grobowce często dekorowane były statuetkami greyhoundów. W dziełach starożytnego Egiptu spotykamy hieroglif psa, bardzo przypominającego obecne greyhoundy, saluki i sloughi. Aleksander Wielki posiadał greyhounda o imieniu Peritas. O greyhoundzie wspomina: Stary Testament (Księga Przysłów 30:29-31), Homer w (Odysei - gdzie jedynym, który rozpoznał Odyseusza po jego powrocie był jego greyhound Argus), Chaucer w (Opowieściach kanterberyjskich) i Szekspir w (Wesołych kumoszkach z Windsoru). Greccy i rzymscy bogowie często byli uwieczniani z greyhoundami u boku. Podobnie jak sloughi i saluki pochodzi prawdopodobnie od egipskiej rasy psa tesem - charta, którego wizerunki widnieją na grobowcach faraonow. Do Europy został sprowadzony przez Rzymian, a następnie z Fenicjanami przywędrował do Anglii. Od tysięcy lat greyhoundy hodowano do polowań, podczas których miały za zadanie doścignąć zdobycz. Nie dążono do stworzenia samotnych myśliwych, greyhoundy miały współpracować z innymi psami. Przejście z myślistwa na tor wyścigowy utrzymało tę cechę ich osobowości. Greyhoundy przez długi czas kojarzono ze szlachtą. Od XI do XIV wieku, angielskie prawo zabraniało "ludziom z plebsu" posiadania greyhoundów pod karą śmierci. Jest wiele sprzecznych teorii na temat pochodzenia nazwy "greyhound". Jeden z autorów sugeruje, że oryginalnie typowy greyhound był szary (ang. grey - stąd greyhound). Inny mówi, że nazwa wywodzi się ze staroangielskiego "grei", oznaczającego "pies" i "hudr", znaczącego "myśliwy". Inna teoria głosi, że termin zaczerpnięto od słowa "gre" lub "gradus", oznaczającego "najlepszego z psów".

    GaleriaEdytuj

    GH2.jpg

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki