FANDOM

Greyhound.JPG
Charty – grupa ras psa. Charakterystyczna dla psów z tej grupy jest bardzo szczupła budowa ciała i rozwijanie bardzo dużych prędkości.

KlasyfikacjaEdytuj

Klasyfikacja FCIEdytuj

Klasyfikacja FCI zalicza charty do grupy X – Sighthounds (charty). Istnieją również rasy chartów niezaakceptowane przez FCI.

Sekcja 1 – charty długowłoseEdytuj

  1. Afganistan (Wielka Brytania)
  2. Środkowy Wschód
  3. Rosja

Sekcja 2 – charty szorstkowłoseEdytuj

  1. Irlandia
  2. Wielka Brytania

Sekcja 3 – charty krótkowłoseEdytuj

  1. Hiszpania
  2. Wielka Brytania
  3. Włochy
  4. Węgry
  5. Mali (Francja)
  6. Maroko
  7. Polska

HistoriaEdytuj

Chart perski.jpg
Charty znane były już w starożytności. Najprawdopodobniej pochodzą z północnej Afryki i południowo-zachodniej Azji. Występowały w Azji, Europie i Afryce; ich wizerunki widnieją na mezopotamskiej ceramice z VI w. p.n.e. Przedstawiano je goniące za gazelami. Niektóre rasy chartów są blisko spokrewnione z psami prymitywnymi.

Do Europy trafiły za czasów rzymskich. Pierwsze hodowle tych psów w Anglii rozpoczęły się ok. 500 lat p.n.e. W przeszłości wykorzystywane były głównie do polowania na zające, dropie i wilki.

Budowa ciałaEdytuj

Charty charakteryzują się smukłym, wydłużonym ciałem i delikatną głową. Posiadają wydłużone kończyny i pysk oraz pojemną klatkę piersiową. Większość chartów ma krótką sierść, lecz istnieją także charty długo- i szorstkowłose; wśród tych ostatnich wyhodowano najwyższe psy na świecie – Wilczarze Irlandzkie.

PolowanieEdytuj

Psy te polowały niegdyś na dziką zwierzynę. Obecnie polowanie z chartami jest zabronione, ze względu na to, że psy te są dla zwierzyny bardzo brutalne.

Charty polują w parach. Psy biegną za zwierzyną i w odpowiednim momencie ją powalają. Nie są jednak w stanie jej zabić, więc przytrzymują ją, aby charciarz, czyli człowiek polujący z chartami, mógł zabić zwierza.

WyścigiEdytuj

Charty są najszybszymi psami na świecie – Greyhoundy osiągnęły rekordową prędkość wśród wszystkich psów – 72 km/h. Dlatego też charty często biorą udział w różnego rodzaju wyścigach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki