FANDOM

Chart Perski
Chart perski.jpg
Charakterystyka Typowy chart o długim włosie i wrodzonej elegancji
Waga Ok. 25 kg
Wysokość 58-71 cm
Sierść Szata długa i gładka, na uszach i ogonie pióra; istnieje również odmiana charta perskiego o krótkim włosie
Umaszczenie Sierść może być biała, piaskowa, kremowa, złota, ruda, szaroczarna, trójkolorowa (czarno-biało-brązowa), czarna z brązowym lub grizli
Kraj patronacki Iran
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa X, sekcja 1, wzorzec nr 269
  • AKC: Hound
  • ANKC: Grupa 4 – (Hounds)
  • CKC: Grupa 2 – (Hounds)
  • KC(UK): Hound
  • NZKC: Hounds
  • UKC: Grupa 3 – Sighthound and Pariah
  • Chart Perski - rasa chartów.

    Dzięki niezwykle szczupłej budowie, głębokiej klatce piersiowej i wąskiej talii ta pradawna rasa, zwana też saluki, jest nie do pomylenia. Saluki ma też długie włosy na uszach, z tyłu nóg i dolnej stronie ogona.

    Chart perski (saluki) pochodzi z Azji, jest irańskiej narodowości. Bez wątpienia został przywieziony z Azji przez Greków i dotarł do Italii z Rzymianami podczas wojennych kampanii. Ten chart wylegujący się na orientalnych kilimach, jest psem z "Baśni tysiąca i jednej nocy". Uprzywilejowany towarzysz szejków arabskich jest traktowany z ogromnym szacunkiem.

    Rasa ta, którą muzułmanie uważają za świętą, została wyłączona z islamskiego prawa, które uważa psy za zwierzęta nieczyste. W krajach arabskich nie sprzedaje się tego psa, ale obdarowuje się nim innych na znak przyjaźni i szacunku. Ten piękny pies jest świetnym łowcą gazeli. Musi codziennie biegać i prawie natychmiast osiąga swą maksymalną prędkość, ale gdy już poluje, ciężko go odwołać. Jest klejnotem pomiędzy chartami. Pies ten jest bardzo wrażliwy, dlatego wychowanie go wymaga sporo wysiłku.

    HistoriaEdytuj

    Saluki jest reprezentantem jednej z najstarszych linii genealogicznych w psim świecie, jego początków można się doszukać nawet 10 tysięcy lat temu. Rasa powstała na Bliskim Wschodzie jako pies do polowań na gazele, a także zające i lisy. Często używano ich razem z sokołami i wożono na wielbłądach albo koniach. Gdy ptak zauważył zwierzynę i zaczynał krążyć, wówczas spuszczano charty. Ich rolą nie było jej zabicie, lecz przetrzymanie, by mógł tego dokonać towarzyszący myśliwy. To wymagało od saluki nie tylko szybkości, ale i umiejętności współdziałania w grupie.

    Trudne zadanieEdytuj

    Dzisiejsze saluki zachowały wiele podstawowych cech swoich starożytnych przodków. Niestety oznacza to także, że rzucają się za potencjalną zwierzyną i znikają w oddali. Trudno przełamać to zachowanie, potrzeba dużo nauki, zwłaszcza, że psy muszą się codziennie wybiegać, by nie nudziły się w domu i nie stawały się niszczycielami. Jeżeli na spacerze z saluki istnieje możliwość spotkania małego psa, którego mógłby potraktować jako zwierzynę, lepiej od razu założyć mu kaganiec. Poza skłonnościami do niezależności, które ujawniają się podczas łowów, są to psy ciche i czułe w stosunku do swoich opiekunów i znajomych, natomiast trudno przekonują się do obcych.

    WyglądEdytuj

    Pozostawia wrażenie pełnej wdzięku symetrii, wielkiej szybkości i wytrzymałości, połączonej z siłą i aktywnością. Dostojny i łagodny, o wiernym, zapatrzonym w dal spojrzeniu. Głowa długa i wąska, czaszka umiarkowanie szeroka między uszami, nie wysklepiona, stop czołowy nie zaznaczony; o szlachetnym kształcie. Nos czarny lub wątrobiany. Oczy Ciemne do orzechowych, błyszczące, duże i owalne, nie wypukłe. Uszy Długie i ruchliwe, niezbyt nisko osadzone, pokryte długim jedwabistym włosem, zwisają blisko przy głowie. Dolny koniuszek ucha sięga kącika warg przy przeciągnięciu ucha do przodu. Jedwabiste włosy pokrywające ucho mogą wyrastać tylko z jego górnej połowy, lecz dłuższy włos również prawidłowy. Szczęki silne, uzębienie zdrowe, regularne i kompletne. Zgryz nożycowy, tzn. siekacze szczęki górnej dokładnie zachodzą na siekacze szczęki dolnej. Szyja długa, giętka, dobrze umięśniona. Grzbiet dość szeroki, z mięśniami lekko wysklepionymi nad lędźwiami, lecz nigdy garbaty. Klatka piersiowa długa i głęboka, nie beczkowata lub płaska, dobrze wykrojona. Ważna jest odpowiednia długość lędźwi. Łapy silne i giętkie, umiarkowanej długości, palce połączone błoną pławną, długie i dobrze wysklepione. We wszystkich czterech łapach dwa środkowe palce znacznie dłuższe od pozostałych. Łapy nie płaskie, lecz i nie kocie, z obfitym owłosieniem między palcami. Przednie łapy skierowane do przodu pod bardzo niewielkim kątem. Ogon nisko osadzony na długiej i łagodnie opadającej miednicy. Naturalnie wygięty. Dobrze owłosiony od spodu, lecz nie puszysty. U dorosłych psów nie noszony powyżej linii grzbietu, za wyjątkiem zabawy. Koniec ogona sięga stawu skokowego. Ruch lekki, bez wysiłku, o dużym zasięgu i pełen werwy. Daleki, niski wykrok pozwala na unoszenie tułowia bez kołysania. Wysokie unoszenie nóg (hackney) lub powłóczenie nimi niedopuszczalne. Szata gładka, jedwabista, tworzy pióro na nogach, tylnej stronie ud i podudzi. Szczenięta mogą mieć nieznaczne wełniste pióra na udach i łopatkach Pióro z przodu szyi dozwolone, ale nie pożądane. Odmiana krótkowłosa różni się jedynie brakiem piór.

    CiekawostkiEdytuj

    • Chart perski był prawdopodobnie ulubionym psem Tutenchamona.
    • Szczeniak charta perskiego porusza się, niby w zwolnionym tempie, pełnym gracji krokiem.
    • Chart perski, o świetnym wzroku i węchu, był używany do polowania na gazele i szakale. Jego lekki sposób poruszania się sprawia wrażenie, jakby pies unosił się w powietrzu.
    • Chart perski jest przyjaźnie nastawiony do psów innych ras, ale jest nieufny wobec nieznanych zwierząt, a jego ogromne przywiązanie do właściciela powoduje powściągliwość lub nawet nieśmiałość w stosunku do obcych.

    GaleriaEdytuj

    Chart perski1.jpg

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki