FANDOM

Cairn Terrier
Cairn terrier
Charakterystyka Mały piesek o krótkim ogonie i łapach
Waga 6-7,5 kg
Wysokość 28-31 cm
Sierść Szata dwuwarstwowa, obfita, długa i szorstka
Umaszczenie Sierść szara, pszeniczna, ruda, lub prawie czarna; akceptowane pręgowania z każdym z tych kolorów
Kraj patronacki Wielka Brytania
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa III, sekcja 2, nr wzorca 4
  • AKC: Terrier
  • ANKC: Grupa 2 (Terriers)
  • CKC: Grupa 4 - Terriers
  • KC(UK): Terrier
  • NZKC: Terrier
  • UKC: Grupa 7 - Terrier
  • Cairn Terrier - mały pies popularny w Wielkiej Brytanii.

    CharakterEdytuj

    Radość z życia i opiekuńczośćEdytuj

    Cairn terier jest bardzo przyjacielski, wesoły i pełny chęci do życia. Ta " chęć do życia " to wszystko to, co cairn robi na spacerze: - cieszy się każdym napotkanym człowiekiem - moja starsza cairnica Gafa biegnie do wszystkich z podniesionym ogonkiem i rozradowaną buzią. Niestety, czasem może to być uciążliwe; - kiedy idziemy z psami na działkę, cairny nigdy nie są smutne.

    Zawsze cechuje je ta nieustająca radość z istnienia; - latem Gafa wychodzi ze mną na długi spacer przed blok. Bawimy się z innymi dziećmi, a kiedy jesteśmy zmęczone siadamy na ławce " ramię w ramię ". Ludzie śmieją się (ale to nie jest śmiech szyderczy) na widok człowieka i psa na jednej ławce.

    Cairn jest bardzo opiekuńczy. Wystarczy usiąść gdzieś i zakryć twarz rękoma - Gafa zaraz przyjdzie pocieszyć. Pocieszyć, to znaczy podrapać uzbrojoną w pazurki łapką, pomerdać ogonkiem i zapytać błyszczącymi oczkami: wszystko w porządku?

    NiezależnośćEdytuj

    To bardzo ważna i jednocześnie dziwna cecha tych psów. Kiedy cairn biega spuszczony ze smyczy (na polu, w lesie, na działce itp.), nie biega po to, aby miał być " uwiązany " do nogi. Nie ! Cairn będzie używał życia, biegał, szalał, dostawał dzikawki. Pokaże, że nie jest laleczką. Pieszczoty - to rzecz dla cairna, ale tylko w umiarkowanych ilościach.

    Ten pies sam dba o to, żeby nie było ich za dużo czy za mało. Inna sprawa jeśli pies jest w towarzystwie dzieci lub ludzi piszczących. Wtedy już nic nie powstrzyma cairna od pieszczot. Tak było np. w wypadku wizyty trójki kudłatych terierów w klasie.

    Dzikawka!Edytuj

    To stan bliski euforii, coś w rodzaju szalonej radości albo dzikiego opętania. Objawy dzikawki to: bieganie tam i z powrotem ( jeśli pies jest w pomieszczeniu ), ziajanie i szczęście. Czasem występuje urywany szczek, np.: kiedy nie można dogonić większych amstaffów. Dzikawka nie występuje często, ale nie jest groźna; im częściej ją obserwujemy, tym lepiej. Dzikawka może być wywołana przez śmiech lub pisk.

    Kiedy cairn jest smutnyEdytuj

    Zdarza się, że smutek zagościł w cairnim serduszku. Może to być smutek rzeczywisty, obraza albo... nuda.  Smutek rzeczywisty występuje, kiedy do domu przybywa nowy pies. Wtedy jest bardzo trudno. Pies zawsze pogodny i chętny do zabawy nagle staje się smętny i smutny. Najlepszą kuracją jest zajmowanie się nim, czyli przytulanie, przemawianie i piłka oczywiście.

    Obraza następuje po zjedzeniu kanapki bez kawałka dla cairna. Pocieszenie oczywiste. Uwaga ! Cairn może przekłuć wzrokiem ! Ustawiony w pozycji "krasnalek" (siad, tylne nóżki wsadzone między przednie) wlepia wzrok w Ciebie i udaje, że zasypia.

    To się tylko tak wydaje, że cairn patrzy na człowieka. On patrzy na kanapkę.

    Nudę jest o wiele łatwiej zwalczyć niż smutek rzeczywisty, ale trudniej niż obrazę. Najlepiej się do tego zabrać za pomocą poszturchiwania lub piłki tenisowej.

    Piłka tenisowa i upór godny cairna To wydaje się być takie proste - piłka tenisowa. Rzucić, złapać i przynieść. I już. To nie jest prawdą. Piłka jest skomplikowaną istotą rzeczy. Piłka jest. Piłka ma osobowość. Piłka żyje.

    A to wszystko dlatego, że Piłką bawi się cairn. Wszystko za sprawą cairna. To nie chodzi o to, żeby rzucić. Trzeba rzucić z wyczuciem cairniego honoru. Blisko albo daleko, odbić lub poturlać, szybko albo ... No właśnie. Szybko albo w ogóle. Cairn teriery nie uznają " szmat ", czyli piłek wolnych, nieudolnych lub nieudanych. Te psy potrafią godzinami bawić się "zieloną okrągłą " ( w strachu przed cairnem nie można wymawiać słowa piłka ) i nie czują zmęczenia. Kiedy już się odchodzi, opuszcza zabawę nadchodzi czarna rozpacz. Rzuca cień na cairna, który uradowany rzucaniem oczekuje dalszej części.

    Następuje obraza I klasy. Jako pocieszenie pies oczekuje piłki. I tak kółko, do póki przestaniemy się litować nad "obrażonym" cairnem. W końcu zapomni. I to właśnie był upór.

    Ad. poszturchiwania Jest to kolejna zabawa wymyślona przez cairna. Nadaje się tylko dla starych i doświadczonych psów.

    Zwiniętą pięścią uderzamy lekko teriera w łopatkę, ale tak, by mu się nie stała krzywda!

    Cairn powinien zareagować zabawowym warczeniem, albo raczej mruczeniem. W każdym razie jest to dźwięk wydobywający się z wnętrza psa. Wtedy można zacząć się bić - człowiek lekko, cairn mocno, żeby wyrównać siły. Świetną zabawą jest także " Uciekinier" . To proste - człowiek ucieka przed rozbawionym do dzikawki psem.

    GaleriaEdytuj

    Cairn terrier2

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki