FANDOM

Bernardyn
Bernardyn1
Charakterystyka Duży pies o nieco melancholijnym wyglądzie
Waga Od 55 do ponad 100 kg
Wysokość
  • Pies: 70-90 cm
  • Suka: 65-80 cm
  • Sierść Szata długa lub krótka - zależnie od odmiany; bardzo gęsta
    Umaszczenie Sierść biała w czarne i brązowe plamy
    Kraj patronacki Szwajcaria
    Klasyfikacja
  • FCI: Grupa II, sekcja 2.2, wzorzec nr 61
  • AKC: Working
  • ANKC: Grupa 6 (Utility)
  • CKC: Grupa 3 – Working Dogs
  • KC(UK): Working
  • NZKC: Utility
  • UKC: Grupa 1 – Guardian Dog
  • Bernardyn- dawniej pies św. Bernarda (stąd ta nazwa rasy).

    Opis rasyEdytuj

    Bernardyn – rasa psa zaliczana do grupy molosów w typie górskim, znana co najmniej od XVII, wyhodowana przez szwajcarskich mnichów do pełnienia funkcji psa pociągowego i psa-towarzysza. Jest narodową rasą Szwajcarii. Obecnie bernardyny są nieczęsto spotykanymi, ale dobrze znanymi psami do towarzystwa, stróżującymi i gospodarskimi. Przedstawiciele tej rasy należą do największych i najcięższych psów. Typ dogowaty. Nie podlega próbom pracy.

    KlasyfikacjaEdytuj

    Pierwszy wzorzec rasy przyjęto 2 czerwca 1887 roku.

    W klasyfikacji FCI bernardyn został zaliczony do grupy II – Pinczery, sznaucery, molosy i szwajcarskie psy do bydła, sekcja 2.2 – Molosy typu górskiego. Psy tej rasy nie podlegają próbom pracy.

    WyglądEdytuj

    BudowaEdytuj

    Są to psy bardzo wysokie, muskularne, o potężnym kośćcu, zwartej budowie i dużej masie. Pierwotne psy były nieco mniejsze, gdyż osiągały do 50 kg. Zdarzają się przypadki bernardynów o masie ciała przekraczającej 100 kilogramów. Głowa jest duża i bardzo silna. Uszy w kształcie trójkąta, miękkie, zwisające. Oczy ciemnobrązowe. Z boku pyska widoczny jest luźno zwisający kącik dolnej wargi. Ogon bernardyna jest mocny, szeroki, lekko zwinięty ku górze.

    Szata i umaszczenieEdytuj

    Sierść gęsta, zarówno włos okrywowy, jak i podszerstek. W obrębie rasy wyróżniane są dwie odmiany: krótkowłosa i długowłosa.

    Umaszczenie: Kolor podstawowy to biel z mniejszymi i większymi czerwono rudymi łatami (psy o umaszczeniu łaciatym) aż do czerwono rudego płaszcza na grzbiecie i słabiznach (psy o umaszczeniu płaszczowym). Jednakowo cenione jest umaszczenie odwrotne: czerwono rudy płaszcz poprzerywany bielą. Dopuszczalne czerwono rude pręgowanie. umaszczenie brązowożółte tolerowane. Pożądana ciemna oprawa głowy. Tolerowany czarny nalot na tułowiu.

    Ze względu na gęste i ciepłe futro, na obszarach poniżej gór latem bernardyn intensywnie linieje.

    Zachowanie i charakterEdytuj

    Bernardyny są łagodnymi, wiernymi i przyjacielskimi psami, nieufnymi wobec obcych. Znane ze swojej lojalności, spokoju, tolerancji w stosunku do innych zwierząt oraz dzieci. Bardzo skore do zabawy, niezależnie od wieku. Wyróżniają się wysoką inteligencją, dobrze wychowane są bardzo posłuszne. Bardzo przywiązują się do swoich właścicieli – nierzadko stają w ich obronie, gdy grozi im jakiekolwiek niebezpieczeństwo.

    UżytkowośćEdytuj

    Psy tej rasy – głównie odmiany krótkowłosej – są wykorzystywane w ratownictwie górskim i w poszukiwaniach różnego typu. Trzymane są też jako psy stróżujące bądź domowe, rzadziej jako pociągowe. W wypełnianiu roli psa stróżującego pomaga im olbrzymia, wzbudzająca respekt sylwetka oraz wrodzona nieufność wobec obcych.

    PopularnośćEdytuj

    Bernardyn krótkowłosy jest odmianą rzadziej spotykaną od bernardyna długowłosego. W Polsce uznawany jest za rasę rzadką.

    ChorobyEdytuj

    Bernardyny są podatne na skręt żołądka (choroba śmiertelna w skutkach) oraz dysplazję stawów. Występują także problemy z uszami, oczami i ślinotokiem.

    GaleriaEdytuj

    185px-B 2

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki