FANDOM

Basenji
Basenji
Charakterystyka Mały pies o charakterystycznym zakręconym ogonie
Waga 10-11 kg
Wysokość 40-43 cm
Sierść Szata krótka, twarda, dobrze przylegająca do ciała
Umaszczenie Sierść może być ruda, czarna, czarna podpalana, pręgowana lub trindle
Kraj patronacki Środkowa Afryka
Klasyfikacja
  • FCI: Grupa V, Sekcja 6, nr wzorca 43
  • AKC: Hound
  • ANKC: Grupa 4 - (Hounds)
  • CKC: Grupa 2 - (Hounds)
  • KC(UK): Hound
  • NZKC: Hounds
  • UKC: Grupa 3 - Sighthounds and Pariahs
  • Basenji - średniej wielkości pies, znany z tego, że mało szczeka.

    Opis rasyEdytuj

    Basenji, potomek psów żyjących już w starożytnym Egipcie, nazywany jest też terierem z Kongo. Był używany do tropienia zwierzyny w buszu i do polowań. Jego zmysły wzroku i węchu są wyjątkowo rozwinięte. Jest bardzo oddany - niestety, nie znosi samotności i kiedy zostaje sam, może nieźle narozrabiać.

    W Egipcie odkryto wspaniałe wizerunki psów przypominających basenji, liczące 4000 lat. Psy te powszechnie hodowano na obszarach rozciągających się na południowy zachód do doliny Kongo, a na północ od dzisiejszego Sudanu. Były bardzo cenione przez miejscowe plemiona jako towarzysze polowań i otaczane pieczołowitą opieką. Dwie pierwsze próby zaaklimatyzowania tych psów w Wielkiej Brytanii nie powiodły się, gdyż sprowadzone psy padły na nosówkę, a szczepionki nie były wówczas dostępne. Hodowcy odwiedzający Kongo zwrócili jednak uwagę na te psy i przywieźli je do Wielkiej Brytanii. Pierwszy raz pojawiły się na wystawie Crufta w 1937 roku, gdzie wzbudziły sensację, gdyż wybitnie różniły się od innych psów.

    CiekawostkiEdytuj

    • Basenji prawie nigdy nie szczeka, wydaje natomiast dźwięk, który przypomina śmiech. Formą komunikacji tego psa są bardzo ekspresyjne zmiany wyrazu pyszczka i ruchy ciała.
    • Niektóre zachowania basenji są doprawdy niezwykłe. Potrafi długo lizać szatę jak kot, a gdy pies jest skupiony, marszczy się skóra na pysku, co nadaje mu bardziej skoncentrowany wygląd. Pousza się eleganckim kłusem, jakby od niechcenia, przypominającym chód konia.
    • Zdobycie szczenięcia basenji może wymagać cierpliwości. Suka tej rasy ma cieczkę tylko raz w roku, więc wydaje na świat jeden miot rocznie, podobnie jak dzikie psy.

    GaleriaEdytuj

    Basenji 2

    Więcej z Fandomu

    Losowa wiki